Nasze cele
Jesteśmy placówką prywatną, pracującą w duchu pedagogiki waldorfskiej, dla której nadrzędnym celem w wychowaniu i kształceniu jest zdrowy i wszechstronny rozwój dziecka.
Zależy nam - w tym samym stopniu - na rozwijaniu indywidualnych predyspozycji dziecka, kształceniu jego kompetencji społecznych (umiejętność współpracy, budowanie relacji w grupie), rozwijaniu otwartej postawy na różnorodność w świecie i na drugiego człowieka.
Jak pracujemy z najmłodszymi?
Realizując w przedszkolu treści programu edukacyjnego, nauczyciel organizuje dzieciom takie zajęcia, które angażują je do działania całym sobą. Działania te wspierają nie tylko dziecięcą fantazję (która jest fundamentem myślenia), ale również aktywność fizyczną. Naśladowanie i swobodna zabawa to najważniejsze z aktywności w procesie uczenia się u dziecka w wieku przedszkolnym.
Na zdrowe i harmonijne warunki rozwoju małego dziecka składają się u nas:
- zróżnicowana wiekowo grupa do 10 osób w zespole
- stały rytm (dzienny, tygodniowy, roczny)
- zabawa swobodna w sali oraz w terenie (las, park, plac zabaw)
- codzienny kontakt z przyrodą - niezależnie od pory roku i pogody
-
codzienny kontakt z językiem literackim poprzez żywe słowo
- ekologiczne zabawki i naturalne materiały, z którymi dziecko obcuje każdego dnia (drewno, kamień, wełna, glina, muszle, szyszki itd.)
- codzienne muzykowanie, śpiew, zabawy ruchowe, zabawy paluszkowe, opowieści i baśnie
- zajęcia artystyczne: szycie, tkanie, malowanie, rysowanie, filcowanie na mokro, ceramika, stolarstwo, teatrzyk
- brak mediów audiowizualnych
- przyjazna atmosfera
- zbilansowana dieta
- estetycznie urządzone pomieszczenia, odpowiadające potrzebom rozwojowym dziecka
- wysokiej jakości sprzęty i przybory do pracy i nauki, z których dzieci korzystają w ciągu dnia (m.in. ręczny młynek do mielenia mąki, kompletnie wyposażony warsztat stolarski, drewniane krosna do tkania, kredki
z wosku pszczelego i mineralne farby firmy Stockmar)
Naturalne i ekologiczne materiały
W zabawie dzieci wykorzystują naturalne materiały o różnej fakturze i temperaturze (drewniane deski i pieńki, kamienie, wełniane zabawki, szarfy i piłeczki, chusty i ręcznie farbowane tkaniny, muszle, szyszki itd.), które mają prostą formę, łagodne kształty i kolory. Im prostsza zabawka, tym bardziej funkcjonalna. Większość przedmiotów, mebli, zabawek, z których dzieci korzystają podczas zabawy i pracy stanowi rękodzieło i jest wykonane przez: naszych nauczycieli, rodziców, uczniów szkoły oraz zaprzyjaźnionych artystów i sympatyków pedagogiki waldorfskiej.
Grupa zróżnicowana wiekowo
Przebywanie dziecka w grupie zróżnicowanej wiekowo niektórym rodzicom wydaje się korzystne tylko, jeśli chodzi o dzieci najmłodsze. Ich jednak w grupie jest stosunkowo mniej (maksymalnie 2-3 trzylatków), dlatego dzieci starsze wcale na tym nie tracą, a wręcz czerpią korzyści. Najstarsze dzieci przedszkolne są pomocnikami nauczyciela i mają mnóstwo okazji do tego, aby wykazać się jako tzw. „starszaki”, dzięki czemu nie tylko rozwijają swoją samodzielność, ale również mogą zaistnieć w grupie, nabywając umiejętności bycia liderem. Przestrzeń, w której dziecko ma możliwość przyjmowania różnorodnych ról i postaw, obcowania z dziećmi w różnym wieku rozwojowym sprzyja rozwijaniu otwartej postawy społecznej.
Współpraca z rodzicami
Cenną wartością jest dla nas współpraca z rodzicami, która w pełni umożliwia osiągnięcie sukcesu pedagogicznego. Ciągłość, jakiej doświadcza dziecko dzięki spójnym warunkom i zasadom panującym w domu i w przedszkolu, wzmacnia u dziecka poczucie bezpieczeństwa i stałości. Zgodność wychowawcza przejawia się w codziennym funkcjonowaniu i zachowaniu dziecka.
Działania wychowawcze
Działania wychowawcze sprowadzają się u nas do pielęgnowania komunikacji, wspierania relacji w grupie, konsekwentnego przestrzegania panujących reguł i zasad, obowiązujących każdego członka społeczności przedszkolno - szkolnej, pracy własnej nauczyciela, współpracy z rodzicami. Jeśli nauczyciel, czy inna osoba dorosła, traktuje dziecko poważnie, a w zorganizowanej przestrzeni panują jasne, klarowne zasady, jest stała współpraca z rodzicami i wzajemne zaufanie, wówczas problem tzw. trudności wychowawczych bywa przejściowym kryzysem. To naprawdę działa!
Działania artystyczne
W jaki sposób drewnianą deskę zamienić w miecz? Jak „upleść” na palcach łańcuszek i utkać na patykach pasek a na krośnie kółeczko? Jak nawlec igłę nitką, a potem zszyć dwa kawałki materiału, by powstała solidna pochwa na miecz lub torba na skarby? Kogo można wyczarować z buczynowej szyszki? 5 i 6 latki już to wiedzą i co najważniejsze, potrafią te zadania wykonać samodzielnie na miarę własnych możliwości. Czy te umiejętności są im jednak do czegoś przydatne? Dlaczego pracujemy w ten sposób z naszymi przyszłymi uczniami? Zdobywane podczas artystycznych prac umiejętności nie tylko wzmacniają u dziecka wolitywność i przekonanie o własnej sprawczości, ale również rozwijają wewnętrzną motywację.
Dziecko zaczyna wierzyć we własne możliwości i chce podejmować kolejne działania samo z siebie dla własnej uciechy, a nie dlatego, że otrzyma za swoja pracę nagrodę. Wartość jego działań wypływa
z podjętego wysiłku, satysfakcji z wykonanego dzieła, osiągniętego celu. Dbamy, jako nauczyciele o to, aby każde podjęte przez dziecko działanie zostało doprowadzone do końca, a więc zakończyło się sukcesem. Dzięki temu, że zajęcia są osadzone w stałym, określonym rytmie, wykształca się u dziecka bardzo ważny nawyk – nawyk pracy, który jest konieczny przy rozpoczęciu nauki w szkole. Dbałość o stały rytm i powtarzalność podejmowanych działań oraz przyswajanych treści piosenek i wierszyków wspomaga również ćwiczenie pamięci u dziecka, która jest kluczowa w procesie uczenia się.
Języki obce dla najmłodszych
Każdego dnia w oddziale przedszkolnym dzieci uczestniczą w zabawach w języku obcym, prowadzonych przez wykwalifikowanych nauczycieli z naszej szkoły. W poniedziałki i piątki bawimy się i śpiewamy z Panią Dorotą w języku niemieckim, a we wtorki, środy i czwartki w języku angielskim z Panią Kasią. Jesteśmy świadomi, że obcowanie z językiem obcym od najmłodszych lat przynosi rezultaty w późniejszej edukacji.
Zajęcia językowe odbywają się w formie zabaw rytmicznych, ruchowych, ze śpiewem oraz zabaw paluszkowych wyłącznie w języku obcym. Są realizowane w ramach czesnego i trwają 15 min. dziennie.